Poolhäng

Ja då var man hemma igen efter en underbar vecka i Sharm el sheik. Har helt ändrat bild av Egypten och skulle faktiskt väldigt gärna åka dit igen. Vissa saker kunde varit bättre, som maten som var rätt så smaklös och sen så var männens syn på kvinnor inge vidare kul. Men annars var allt kanon. Vädret kunde inte varit bättre, hotellet var superbra och snorklingen i röda havet var riktigt nice! Längtar redan tillbaka...

Tyvärr blev det ingen tripp till Kairo och pyramiderna. Vi kände dels att läget med demonstrationerna inte var så kul att åka till och dels så kände vi att en vecka var lite kort för att hinna med en resa till Kairo. Så det hoppas jag kunna göra en annan gång, för jag vill såååå gärna ha sett dem! :)

Stranden!

Lite bilder från den mysiga stranden vid hotellet!

Handdukskonst!

Nästan varje dag hade vår städare knåpat ihop en liten handduksskulptur på vår säng. Och en annan tycker det kan vara svårt att bara vika in handdukarna snyggt i linneskåpet :P

Ras Mouhammed

En tidig morgon så åkte vi ut på en heldags snorkeltur med båt i den marina nationalparken Ras Mouhammed. Även denna utflykten hade vi boka via vår researrangör Apollo. Turen anordnades av dykföretaget Alona divers och med oss på båten så hade vi en svensk instruktör. Vi hade sett fram emot den här utflykten jätte mycket men tyvärr så blev vi rätt så besvikna. Hade hoppats på lite större fisk och lite mer ovanliga arter. Men det var samma sorters fiskar som vi hade i reven utanför hotellet. Visst kan man se stor fisk här men då ska man ha lite tur tydligen. Korallerna var i alla fall lite finare här, i massa olika färger. Tyvärr så blir det inte alls på bild så som det ser ut i verkligheten. Tänk er mycket, mycket mer färg!

Slutligen en liten film jag gjort, varning för hetsigt fotograf ;)

Beduinafton med kamelridning!

Häromkvällen så var vi på en jättebra utflykt, en "Beduinafton med kamelridning" i öknen. En utflykt som vi hade bokat genom Apollo. Hade inte så höga förväntningar alls, utan var mest ute efter att rida kamel bara för att kunna bocka av det på min lista över saker jag ville ha gjort under resan. Men kvällen blev en riktig fullträff. Vi blev upphämtade med buss på hotellet på eftermiddagen och åkte sedan ut i öknen utanför Sharm el sheikh tills vi kom fram till ett gäng kameler och beduiner. Beduiner är ett folkslag som bor i öknen. Här fick vi hoppa upp på en varsin kamel och rida runt en stund i öknen tills vi kom fram till ett beduinläger. Här fick vi dricka egyptiskt te och information om hur beduinerna lever. Sen se på när man bakade bröd och även smaka på det. När solen började gå ner så klättrade vi upp på ett berg och kollade på solnedgången. Riktigt vackert! Så fort vi kom ner så var det dags att äta middag, var lite skeptisk till att äta så här i öknen när man har hört så mycket om magsjuka. Men både jag och S höll våra tummar och åt ändå och tack och lov så blev ingen av oss dåliga. När vi hade ätit klart så köpte vi några handgjorda kameler av beduinerna och rökte lite vattenpipa. Första gången för mig och jösses vad gott det var, smakade som godis! Hade en hel vattenpipa för mig själv då S inte ville prova så till slut blev jag tvungen att stoppa mig själv så jag inte skulle bli dålig, hehe! När mörkret hade lagt sig så blev det sång och dans av beduinerna runt den öppna elden. Riktigt kul, skrattade så jag fick ont i magen då dem dansade runt som tokar. Och på slutet innan det var dags att åka tillbaka till hotellet så låg vi en stund i kolmörkret mitt ute i öknen och tittade på den stjärnklara himlen. Otroligt vackert och mysigt! En kväll jag verkligen gillade och kommer minnas för resten av mitt liv tror jag.

Lata dagar

Dagarna här är avkopplande och lugna. Vi går upp rätt så tidigt, oftast vid sju och är på stranden till 8-8.30 ungefär. Eftersom solen går ner så tidigt, redan vid 17 så vill man utnyttja soltimmarna maximalt. Vi är inte de enda som är uppe tidigt, nästan hela hotellet går upp tidigt. Skumt men eftersom det är så varmt redan på morgonen så känns det inte så konstigt. Sen ligger vi och solar, läser, snorklar lite och äter. Vi har det helt enkelt riktigt bra! :) På kvällarna har vi antingen åkt taxi till Nama bay som är Sharm el sheikhs turistcentrum, gått på marknad (som kanske inte är att rekommendera om man är två vita tjejer) eller så har vi hängt på hotellet.

Under ytan på Reef beach

Stranden vid hotellet heter Reef beach och är jättefin. Lite stenig botten några meter ut i vattnet så badskor är det många som har här. Men en liten bit ut finns det superfina koraller och fiskar i alla möjliga olika färger och former. Första dagen när vi kom så såg vi en Lionfish från bryggan. Blev helt till mig då jag länge velat sen en sådan i verkligheten. Lyckades få någon suddig bild på den men hoppas att jag får se en till då jag är under ytan med kameran. Vi har snorklar lite varje dag här utanför och det är en magisk värld som man får se under ytan. Korallerna är jättefina och i massa olika färger. Sen så finns det en massa läckra fiska såklart. Har försökt fånga dem på bild men det är inte det lättaste att fota fiska har jag kommit fram till. Man måste komma rätt nära och sen så ska ju kameran hinna fota innan fisken simmat förbi. Så det har blivit många dåliga bilder med  bara en stjärtfena och så :) En dag hade S en kompis i vattnet, en fisk hängde med S hela tiden precis under hennes mage var hon än simmade. Höll nästan på att drunkna då jag skrattade så mycket (med snorkel och cyklop) när jag såg det. Hihi! Finns en bild på det här nedan :)

Reef Oasis Senses

Hotellet som vi bor på är jättefint och jättestort. Har aldrig tidigare varit på ett så stort hotell, det är enormt. Hur många pooler som helst, egen strand och alla bekvämligheter man kan tänka sig. Enda nackdelen är väl maten. Den har varit lite upp och ner. Bra vissa dagar och mindre bra andra dagar. Rekommenderar hotellet skarpt då det ligger precis vid ett fantastiskt fint korallrev och för att det är så fint och fräscht. Men maten hade jag gärna velat var bättre. Det är rätt så blandade nationaliteter som bor här men mest ryssar och framförallt italienare. Det är nog säkert 70 procent italienare skulle jag gissa.

Flygresan

Flygresan gick jättebra ner till Sharm el sheikh i Egypten. Jag och S var så trötta när vi satte oss på planet som lämnade Arlanda klockan 8.00 så vi somnade med en gång när planet kom upp i luften. Sov sen i någon timme tills drickavagnarna kom utrullandes. Åt och drack lite och de fem timmarna som flygningen tog gick förvånansvärt snabbt.

Nu börjar semestern!!!!

Sitter på Arlanda med bästa S och väntar på att vårt plan till Sharm el Sheikh ska gå. Fan vad bra vi ska ha det! Skål! :)

En vecka kvar!

Idag är det bara sju dagar kvar tills vi drar till Sharm el sheikh i Egypten. Vinden viner och regnet smattrar utanför fönstet här. Hösten har verkligen kommit nu, burr. Så en resa till solen och värmen känns heeelt ok :) Ska leta fram resväskan på vinden och börja packa lite tror jag. Såg på nätet att det är 34 grader varmt i Sharm nu. Lovely!