Boracay Regency Lagoon

Slänger upp några bilder från vårt fina hotell Boracay Regency Lagoon som vi är jättenöjda med!

Island hopping

I söndags så åkte vi ut på en tur runt Boracay. Vi åkte med en bankabåt (som syns på bilderna nedan) och snorklade på två ställen och gick i land på en strand. Med oss i båten vi hade hyrt var en guide, en kapten och en hoppilandkalle. Vi utgick från båtstation 1 på white beach (det finns tre stycken) där båtarna får gå in och plocka upp passagerare på morgonen. Stranden är annars helt tom ifrån båtar, vilket vi tycker är mycket bra. Snorklingen var väl tyvärr inte så mycket att hurra för, men det visste vi redan innan. Så det kom inte som någon överraskning. När vi gick i land på Puka beach (där vi även var häromdagen) så blev vi varmt mottagna på den enda lilla restaurangen som finns på denna strand med live musik av restaurangägaren. Riktigt kul! Vi tog några San Miguel till oss vuxna och ett par glassar till barnen. Innan det var dags att åka vidare så köpte barnen lite souvenirer i form av snäckor och halsband gjorda av snäckor från stranden. Väl tillbaka på white beach så blev det lunch och lek med en lite eremitkräfta som barnen döpte till Borsten :)

Puka beach och Willys point

Gårdagen spenderade vi på stranden. Vi packade in oss i två tricycles (moppe med sidovagn) och åkte till Boracays nordligaste del där stranden Puka beach ligger. Boracay är endast 7 km lång så det gick rätt fort att komma dit. Stranden var riktigt fin men efterson det blåste rätt rejält på den här sidan av ön så var det ganska stora vågor. Vi stannade fram tills det var dags för lunch, sen åkte vi tillbaka till White beach igen. Vi åkte till ett ställe på stranden som kallas för Willys point. Willys point består av ett gäng stenbumlingar precis vid strandkanten där man har gjort en trappa upp till en staty av jungfru Maria. Detta ska tydligen vara den mest fotograferade platsen på ön. Lunch åt vi på en restaurang precis vid strandkanten och efteråt fick tjejerna en varsin massage. Mycket omtyckt och perfekt barnvakt!

Onsdag

Dagarna går och vi tar det väldigt lugnt här på Boracay. De senaste dagarna här sett ut ungefär som följer. Vi äter frukost, går ner till stranden och hänger med Robban, Elin, Kennet och Bessi (vårt resesällskap som bor på ett grannhotell), äter lunch och kollar lite butiker. Badar och solar lite till i havet, sen ett dopp i hotellpoolen innan det är dags för siesta. På kvällen går vi ut och äter på någon av alla mysiga resturanger längs med stranden. Hur soft som hellst!

Idag när vi vaknade regnade det, det bara öste ner. Vi hade ändå tänkt hålla oss på hotellet i skuggan idag då vi bränt oss lite på solen allihopa. Så det gjorde oss inte så mycket att det regnade. Framåt lunch sprack det upp och vi la oss i poolen och badade lite innan de var dags att äta. Tog en promenad ner till stranden och åt lunch på en liten mysig restaurang. Jag och barnen åt toast och Peter en sallad. Postade sen några vykort och gick tillbaka till hotellet där vi hängde vid poolen fram tills för en stund sedan. Peter och barnen har däckat här i en varsin säng. Men jag ska snart väcka dem då det börjar bli dags för middag. Yamie!

Hörde att ni haft -20 grader hemma i stockholm, burrr. Skickar lite cybervärme till er här genom några bilder ;)

Härliga Boracay!

Nu kommer det äntligen ett inlägg! Hade lite strul med internet här på hotellet igår, men nu har vi fått det att funka :)

Resan hit till Boracay i Filippinerna gick bra. Det var en jobbig resa men helt klart värd mödan. Från dörren hemma till dörren här på hotellet så tog resan totalt 28 timmar. PHU! Flygresan mellan Stockholm och Manila tog totalt 16 timmar inklusive en mellanlandning i Amsterdam på två timmar. Sen när vi kom till Manila så hade vi fem timmar att slå ihjäl innan det lilla inrikesflyget till Boracay avgick. Tänkte först att det skulle bli jobbigt att tillbringa så många timmar å flygplatsen efter en så lång flygning, men det gick fort. Det tog tid att komma igenom passkontrollen, hämta bagaget, ta sig till inrikes terminalen. checka in bagage igen och äta lunch. En timme var inrikesplanet försenat, så ett litet tag fick vi vänta. Men det gick i alla fall rätt smidigt allting.

Höll på att skratta läppen av mig när flygplatsbussen släppte av oss vid vårt plan som skulle ta oss till Boracay. Det var det minsta planet jag flygit med, helt klart. Stackars Elin som är med och är flygrädd. Det såg nästan ut som att hon skulle vägra gå på planet när hon såg det. Men hon åkte med så klart. Tror Elins kille Robban tog ett par bilder på planet innan vi gick på. Måste fixa en bild och lägga upp här så ni får se sen ;)

När vi kon fram till Caticlan som flygplatsen heter på fastlandet närmast Boracay så tog vi en taxi i ca 2 min till hamnen. I hamnen lastades all vår packning upp på en ranglig bankabåt som skulle ta oss över till den lilla paradisön Boracay. Båtfärden gick bra men man hade lite ont i magen då vi guppade fram på vågorn med all packning liggandes lös på båtens tak. Hade inte varit så kul om väskorna hade glidit av ner i vattnet där.

Väl framme på ön blev det en sista taxiresa innan vi äntligen var framme på vårt hotell, Boracay Regency Lagoon. Villken resa alltså! Några gången under resans lopp så frågade jag mig själv vad i hela friden det är jag utsätter mig och barnen för, självmant! Men väl framme på plats här på ön vet jag varför vi har rest så långt, till andra sidan jorden. Vi har vekligen kommit till en helt underbar plats! Stranden är grymt fin, hotellet är toppen, filippinarna är trevliga, det är snorbilligt och maten har änså länge varit jättegod. Vädret har de två dagarna vi varit här varit helt ok. Ca 30 grader och sol på dagen och någon regnskur på kvällen. Visst hade det varit bra om det inte hade regnat alls men det känns ju i alla fall bra att regnet har kommit på kvällen och inte på dagen.

Här kommer några bilder ifrån stranden. Inte så många men det kommer fler en annan dag :)

Nu ska vi snart lyfta!

img_9097 (MMS)

Nu sitter vi och väntar på Arlanda. Först ...

img_4332 (MMS)

Nu sitter vi och väntar på Arlanda. Först ska vi ner till Amsterdam och stanna där i två timmar innan vi åker vidare mot Manila. Härligt att äntligen vara på väg!

9 dagar kvar!

White beach - Boracay

Ja nu börjar det verkligen närma sig, bara 9 dagar kvar sen drar vi till Filippinerna i tre underbara veckor! Den här resan känns så välbehövlig just nu. Vi har nämligen haft sjukstuga här hemma de senaste tre veckorna. Först influensa och sen maginfluensa på det. Jätte kul, not. Sen är man ju bara så less på vintern just nu. Slaskigt och halt överalllt, barnen har inte ens lust att åka pulka längre. Nej vintern kom alldeles för tidigt iår. Så nu vill vi ha sol och värme, hela familjen!

Har börjat packa lite smått här hemma. Fick hem en supersnygg väska igår som jag hade tänkt packa barnens saker i. Men den visade sig vara lite mindre än jag trodde. Så den åker tillbaka idag och så håller jag tummarna för att samma väska i en större storlek hinner komma innan nästa helg. Det här med väskor är svårt tycker jag, man vill inte ha för många att släpa på när man ska resa runt. Men samtidigt måste man ju ha några stycken när man är fyra personer som reser och som endast får checka in max 10 kg var. Som det ser ut så kommer vi ha tre incheckade väskor och fyra handbaggage. Hoppas det blir bra! :)