Sista dagarna på lanta...

De två senaste dagarna har vi bott på ett annat hotell. Vi fick bara fem nätter på det förra, så två nätter har vi nu spenderat ett par hundra meter bort på samma strand. Helt ok hotell, lite lägre standard men toppen för barnen. Hur mycket svenska barnfamiljer som helst. Så här ska man verkligen bo om man vill traffa andra svenskar!
Vid tolv idag blir vi hämtade och körda till speedboaten i Saladan som ska ta oss till Koh lipe. Det känns lite sorgligt på något sätt, att den den sista veckan nu snart börjar och även att lämna lanta. Det har verkligen varit super här. Enkelt ställe att semestra på med barn. Men samtidigt ser jag jätte mycket fram emot att få åka till lipe. Denna lugna paradisö på gränsen till Malaysia. Vet inte hur det kommer vara de två första dagarna med internet eftersom vi kommer bo i en rätt enkel bungalow by. Så det kanske inte blir några inlägg på ett par dagar. Vi får se...

Lite bilder från igår :)

Saga har blivit en fena på att snorkla, en liten fisk!

Saga med chokladglass runt hela munnen och Tilda som badar bredvid...

Poolområdet

Lekplats och stranden bakom palmerna

Vår lilla bungalow :)

Peter tar det lugnt på altanen som har utsikt både över lekplatsen och poolen, perfekt!

Saga och Tilda

Hockey i 35 gradig värme :)

sverige - finland

Fish spa!

Här kommer lite bilder från igår...

Peter och Saga sitter och väntar på att lunchen ska komma in...

Restaurangen ligger på stranden i vanlig ordning :)

SKÅL!

Kul skylt!

En vanlig syn på restaurangerna i thailand är akvarier med levande hummrar.

Dem lever tills dess att någon beställer en, sedan tillagas de direkt.

Här ska vi prova på "fish spa" och innan får vi fötterna tvättade, rena och fina.

Man sätter ner fötterna i ett stort bad fullt med speciella små fiskar som "mumsar lite lätt på fötterna.

I början kittlades det något enormt, men efter någon minut vande man sig :)

Barnen vågade först inte ställa sig ner, men efter en stund hoppade dem i. Fast dem skrämde bara iväg alla små fiskar hela tiden. Man var nämligen tvungen att vara helt stilla för att dem skulle komma fram till fötterna. Kul grej!

Peter och barnen badar i poolen, i bakgrunden ser man stranden...

Barnen sitter i bubbelpoolen i den lilla fyrkanten på andra sidan :)

På kvällen åkte vi in till Saladan och åt, koh lantas lilla stad. Här ska vi just åka i en "moppe-taxi". Barnen älskar att åka sådana :)

Middag i solnedgången...

Koh rok

Igår hade vi en helt underbar dag på fantastiskt fina koh rok. En liten ö med det klaraste vatten, vit sand och grymma korallrev precis utanför stranden. Så vi fick oss en dos snorkling jag och Peter. Det var som att dyka ner i ett akvarium. Fiskar i alla möjliga färger, stora och små. Gigantiska koraller i olika färger. Hade så gärna velat fota under ytan...

Här är vår dag i bilder :)

Då har vi kommit på vår speedboat som hämtade upp oss på stranden utanför vårt hotell

Båtresan till koh rok tog 45 minuter

Tilda

Nu har vi kommit fram till koh rok där vi gick i land. Resten av båten åkte iväg och snorklade från båten.

När vi kom dit var vi nästa helt själva på stranden...

Jag i vattenbrynet

Barnen hittade en hängmatta mellan två träd som var kul!

Saga och Tilda

Iskall Singha svalkade skönt när man blev törstig :)

Sen kom vår speedboat tillbaka och det var dags för lunch i skuggan

Kyckling, ris, grönsaker och massa god frukt. Gott!

När vi åt så kom de vilda varanerna fram. Tre stycken såg vi, cirka 1,5 meter långa...

Tilda , jag och Saga.

Peter matar fiskarna med banan

Tilda hittade en gunga under ett träd på stranden...

Barnen roade sig mest hela dagen åt att samla ihop en massa eremitkräftor som sprang på stranden.

En eremitkräfta :)

Saga letar eremitkräftor...

Fin longtailbåt!

Nu är det dags att kliva ombord på båten igen. Snorkling på djupare vatten väntar för mig och Peter.
På båten

Grym snorkling!

Barnen ville inte prova att snorkla så dem fick vänta snällt på båten innan vi åkte tillbaka till hotellet igen.

Lugn dag...

Idag har vi inte gjort många knop. Dagen började med att jag gick upp vid sju medans de andra sov sött i sina sängar och tog en timmes rask promenad på stranden. Riktigt härligt att se solen gå upp och skönt att röra lite på sig. Man blir ju rätt så lat i den här värmen. Mitt på dagen orkar man knappt gå några hundra meter för att det är så varmt. Men morgnarna är lite svalare, fortfarande varmt men det funkar. När jag kom tillbaka satte jag mig en stund med datorn i receptionen. Där finns det trådlös uppkoppling. Sen kom Peter och barnen och hämtade mig strax innan nio och vi gick och åt frukost. Resten av dagen har vi legat vid poolen. Förutom då vi gick ner till stranden och åt lunch. Passade då även på att boka ett par grejor. Speedboatresan till Koh lipe nästa onsdag och en dagsutflykt till Koh rok med speedboat imorgon. Koh rok ska visst vara en jättefin lite paradisö med vilda varaner och grym snorkling vid korallreven utanför. Så morgondagen ser jag verkligen fram emot! Är lite ledsen bara att vår relativt nyinköpta undervattenskamera pajade då vi var på Hong island tidigare i veckan. Vid första användningen under vatten pajade den direkt. Man tycker ju att en kamera som kostade över fyra tusen ska hålla. Men icke, den är stendöd. Får reklamera den när vi kommer hem. Surt bara att inte ha den nu, hade så gärna velat fota alla färgglada fiskar imorgon...
När vi kom tillbaka till hotellet så kände jag mig så trött så jag gick och sov en stund med Tilda medans Peter och Saga gick och badade lite. Sedan har vi varit ute och ätit en god middag nere på stranden här på kvällen. Men nu börjar det bli dags att krypa i säng, vi ska upp tidigt imorgon. Blir hämtade strax efter åtta och innan dess ska vi packa och få i oss lite frukost.

Här kommer lite bilder från idag :)

Tilda

Saga

Peter passar på att surfa lite...

Tilda sitter i skuggan och leker med sina polly pocket och barbiedockor

Att ett myggnät kan vara så roligt :)

Fina tjejer på stranden tidigare ikväll

Medans vi väntade på maten lekte barnen i lekställningarna brevid oss på stranden, perfekt!

Peters mat - grillade tigerräkor med aioli och bakadpotatis. Så grymt gott! Det måste jag ta imorgon kväll :)

On the beach!

Saga & Tilda

Jag och Saga byggde igår ett sandslott som vi dekorerade med snäckskal...

Lata dagar...

Ja det händer inte så värst mycket just nu. Vi badar, solar, äter och läser böcker. Det är så skönt att bara vara och känna lugnet. Inga måsten bara vara...

I den här lilla bungalown bor vi!

Hotellet ligger direkt på stranden...

En av de två poolerna

Jag och Saga

Solnedgång över lanta...

Lunch på stranden!

Nu är vi då framme på koh lanta och vårt hotell ligger på klong dao stranden. Som tydligen ska vara den barnvänligaste ocn lugnaste stranden på koh lanta. Här ligger de flesta restaurangerna längst nere på stranden. Så när man ska ut och äta så går man bara ner på stranden och in på någon mysig restaurang.
Här är vi när vi käkar lunch :)

Resan till koh lanta

Resan till koh lanta tog tre timmar och var lite halv läbbig tycker jag. Vi blev upphämtade på hotellet i en liten pickup med halvöppet flak och tak. Väskorna slängdes upp på taket och vi blev placerade på ett par bänkar på flaket. Vad är detta tänkte vi, skulle inte vi åka minibuss som vi hade bokat? Men efter en halvtimmes resa in till krabi så fick vi byta bil till just en minibuss. SKÖNT! Men resan i minibussen var så där lagom rolig. Chaffören körde som en galning och i vissa stunder trodde jag nästan att vi skulle krocka och dö då han gjorde galna omkörningar. Vi åkte två bilfärgor innan vi till slut kom fram till koh lanta och kunde andas ut.

Här väntar vi på att bli upphämtade på hotellet

Den halvläbbiga pickupen

Nu får vi byta till minibuss!

Tilda kollar Trazan och banarne :)

Solnedgång över ao nang!

Solnedgången ikväll var helt magisk. Hela stranden var full av folk med kameror som fotade den vackra rosa/röda himlen. Vet inte hur många bilder jag tog, men här är några favorier.

Monkey

Innan vi gick ut och åt tidigare ikväll så gick vi bort till slutet av ao nang stranden. Där hade vi hört att det skulle finnas massor utav vilda apor att kika på. Och det stämde, det var fullt med apor på hela berget, i träden och på stranden. Snacka sen om att vi blev snopna när dem kom fram till oss och började klättra. Vilda men ändå tama. Riktigt kul upplevelse!

Man kan ju inte äta thaimat jämt!

Så idag lunchade vi på "gyllene måsen" som ligger tvärs över gatan där vi bor. Det var gott det! :)

Självaste Ronald McDonald hälsade oss välkomna. Sawadee kaa!!!!

Sista dagen i Ao nang

Idag på dagen har vi legat vid poolen igen och tagit det lugnt. Det har blivit lite varannan dag. Alltså varannan dag utflykt och varannan dag slappa vid poolen :) Idag var även sista heldagen i Ao nang. Vilket känns helt okey, det känns som vi kan det här nu. Imorgon klockan 10 blir vi hämtade med en minibuss som ska ta oss till Koh lanta. Spännande! Har hört så mycket om denna "svenskön" så det ska bli kul att se den med egna ögon :)

Glajjor

Peter är på jakt efter ett par nya solbrillor och vi hittade faktiskt några som var rätt snygga!
Men vilka ska han välja?

Sällskap

Ikväll mötte vi upp Robban och Viktoria för att äta middag tillsammans. Ett par svenskar från våra hemtrakter som vi sprang på häromkvällen bara så där. Dem var även med Peter igår och fiskade i "supersjön". Robban är en fiskare som Peter träffat genom fisket hemma i sverige. Riktigt kul att träffa lite nya människor och prata av sig lite! :)

Här sitter vi på restaurangen och barnen roar isg i en lekhörna dem hade där intill :)

Här ska vi vidare till en glassbar i en tuktuk. Tilda är orolig att jag inte ska hinna med. KOM NU MAMMA!!!

Hong island

Idag har vi varit ute på Hong island. En liten paradisö med potatismjölsand och kristallklart vatten. En klar favorit bland öarna vi varit på hittills. Den här stranden var mer skyddad och det gick även at snorkla här. Perfekt ställe för barnen då det var lagom grunt för dem. Vi åkte dit i långtailbåt från Ao nang och den här båtturen var lite längre än de andra vi gjort, tror det tog ca 40 min enkel resa. Enda minuset var att det inte fanns någon mat att köpa på hong utan man fick ta med sig egen matsäck. Men annars var det en toppen dag!

Här är vi på väg ut från en lagun med helt turkost vatten som vi kollade in innan vi åkte till stranden.

Jag och Saga

Saga på väg ner i vattnet till pappa som ligger och svalkar sig

Det fanns en hel del fisk att spana in under ytan här...

Lite peeling med den mjuka sanden ;)

Jag och Saga på väg att ta oss ett dopp!

Saga

Saga & Tilda

Saga och den härliga stranden...

Klättertjejer!

Svalkande shakes!

En favorit hos barnen är färska fruit shakes som man kan köpa lite varstans här. De finns i många olika smaker och är kanon goda. Här  nedan har vi två glada tjejer med en varsin watermelon shake! :)

Pappafiske!

Pappa Peter fick igår en heldag för sig själv i en supersjö (enligt honom själv). Sjön ligger i Krabi och stället heter Gillhams fishing resort. Det var alltså en heldags fiske han var iväg på medans jag och barnen tog det lugnt vid hotellpoolen. Fångsten blev två Packo på 6 och 8 kilo och en Siamesisk karp på 20 kilo.

Swensens

Igår efter middagen så gick vi bort till Swensens som ligger på samma gata som vårt hotell.
Det är en glassbar med helt galet god glass. MUMS! Rekommenderas!

Chicken island

Idag har vi varit ute på en liten paradisö som heter Chicken island. Man tar sig dit med långtailbåt från Ao nang och det tog väl ca 20-25 minuter. Precis brevid chicken island ligger två till små fina öar som man kan ta sig till antingen genom att simma, vada eller gå beroende på hur högt vattnet är. Då vi anlände till chicken vid 11 tiden var man tvungen att simma mellan öarna och när vi åkte hem vid 16 tiden så var det en väg där man kunde gå emellan öarna, eftersom vattnet då var så lågt. På chicken ön fanns det vilda apor och när vi hade varit och käkat lunch (i den enda och mycket enkla restaurangen på ön) så såg vi en apa som hade norpat åt sig en chips påse av några. Där satt han på en sten och mumsade. Så gullig! Men när vi kom tillbaka till våra saker en bit bort berättade några som låg brevid oss att apan varit bland våra saker med och rotat, medans vi var borta och åt. Han hade inte tagit något, men det var lite rörigt bland grejorna ;)

Jaha då var man i en långtailbåt igen!

Här släppte vi av några som åkte samma båt som oss. Ön heter Koh Poda och ser riktigt fin ut. Vi har tänkt åka ut till en till ö innan vi lämnar Ao nang men vet inte om vi ska ta koh poda eller koh hong. Någon som har några tips?

långtailförare

Grymma berg!

Jag och Tilda i vattenbrynet på den vita stranden...

La familja vid en hemmagjord gunga på stranden

Otroligt turkost vatten!

Lunch dags!

Här har vi den lilla tjyvapan :)

Här går man över till de två andra öarna, här är det lågvatten.

Se så duktig hon blivit på att skriva, min lilla kicka! ;)

Jag och Tilda i gungan

Peter och Saga ska bada...

Moi lapar sol!

Yesterday

Igår tog vi det lugnt här på hotellet vid poolen. Vi brände oss lite då vi var ute på phra nang, så skugga under ett parasoll kändes helt rätt då. Barnen älskar poolen, bra mycket mer än havet. Lite tråkigt. Men vi jobbar på att dem ska lära sig att gilla stranden med. Där kan man ju bygga sandslott och titta på fiskar :)
På kvällen igår fick tjejerna flätor i håret som dem tjatat så mycket om. Inte det lättaste att fläta i deras korta hår. Resultatet kanske inte riktigt blev som vi hade tänkt med luggen, men tjejerna är glada och nöjda och det är ju huvudsaken!

Mitt perspektiv

Saga hoppar bomben!

Mina små fiskar som börjar få simhud mellan fingrarna ;)

På väg in till vårt rum efter en dag vid poolen

Jag och Tilda på restaurang

Här ska de börja fläta Sagas hår

Tada! Två nyflätade och glada tjejer!

Och till sist en bild på vår kompis geckon ute på balkongen.

Phra nang

Igår tog vi en långtailbåt ut till Phra nang stranden. Jättefin och mysig strand ca 10-15 min från Ao nang. Runt omkring stranden rese sig jättehöga berg med gröna toppar och vattnet var så där tukost som man ser på bild. Barnen roade sig med att plocka snäckor och koraller mestadels hela dagen. När det var dags för lunch gick vi ner till vattenbrynet där matbåtarna låg. En pad thai för 60 bath och en grillad majskolv för 50 bath. Snorbilligt och så himla gott!

Här ska vi gå på vår långtailbåt vid Ao nang stranden

På väg ut från stranden

Min lilla fina familj på phra nang!

Snäckor och koraller

Här har vi en av matbåtarna

Smarriga majskolvar, perfekt lunch!

Fina långtailbåtar i rad

Saga och Peter sitter på en sten under det här jätte berget

Badtjejer!

Tilda på promenad

På väg tillbaka igen.

Ao nang

Första dagen i ao nang var lugn. Vi kollade in hotellet och gick ut och åt på kvällen och strosade runt lite bland butikerna. Samma skit öveallt, man börjar kunna det här nu ;) Visst finns det endel bra saker men det mesta är skräp. Man tycker kläderna är ok att ha på sig här, eftersom alla andra har det här. Men när man kommer hem göms det undan längst in i garderoben. I alla fall i mitt fall :)

Hotell poolen

Vårt rum som är liiite mindre än det vi hade i bangkok ;)

Utsikten från balkongen

SKÅL!

Brudarna posar

Nere vid ao nang stranden, en himla massa longtailbåtar i bakgrunden

När man inte har någon vagn med så blir de till att sitta på pappas axlar när man inte orkar gå :)

Tjejerna fick stora smarriga drinkar till middagen

Ännu en flygning

Tredje flighten ner till krabi gick bra. Det tog ca en timme att flyga från bangkok och vi hittade vår gate på flygplatsen. Vi var lite små skraja nämligen att vi skulle virra bort oss på den stora flygplatsen i bangkok. Men det gick som sagt bra :)

Taxichaffisen stannade bilen mitt på motorvägen och öppnade motorhuven, inte bra tänkte vi nu missar vi vårt plan. Fast de var lugnt han satte sig snart igen och körde oss vidare :)

Coola tjejer!

Lunch på burger king

Saga med sin pruttlera :)

Jettlaggad Peter, som fick hela tre säten för sig själv på flyget

Ännu en som hade svårt att hålla sig vaken ;)

Vilket hotell!

Snacka om att vi blev positivt överraskade när vi kom till vårt hotell. Jag bokade ju det ganska nydligen, lite hux flux. Det blev bara något som såg ok ut och som var nära flygplatsen. Eftersom vi ska vidare imorgon med inrikesflyg till Krabi. Men WOW vilket hotell vi har hamnat på! Man blir runtkört både på hotellområdet och utanför när man ska ut och handla/äta i hotellets golfbil, helt gratis! Sen så höll vi på att tappa hakan när vi fick se vårt rum, eller våra rum kanske jag ska säga. Vi bor nämligen i en trerums svit på 130 kvm med två sovrum, två badrum, vardagsrum, gigantisk walk-in closet, kök och två balkonger (!) Så vi har det rätt så bra här ;) Kan nästan tänka mig att stanna här hela resan, men det ska vi ju inte såklart :)

Har sedan vi kom i eftermiddags hunnit bada lite i hotellets pool, gått ut och ätit grymt god thaimat, handlat lite och softat på balkongen. Åh vad härligt det är att äntligen vara här!

Utsikten från en av balkongerna

Peter tar sig ett dopp!

Saga i barnpoolen

Härlig bubbelpool

Jag och Saga badar...

Vardagsrummet

Badrum/sovrum

Masterbedroom

Barnens sovrum

köket som till och med har tvättmaskin!

Glada tjejer på balkongen :)

Middag ute!

Inne på Lotus Tesco, svårt val det här med nötter när det finns typ 10 000 sorter... ;)

Bästa långflygningen hittills!

Har aldrig varit med om en bättre långflygnig än den vi gjorde igår/idag mellan helsingfors och bangkok. Saga somnade i sin stol innan planet hade lyft från marken och sov 8 timmar i sträck. Vi andra somade ca 2 timmar efter start och sov 5-6 timmar tills det bara var ca 2 timmar kvar till landning. Flygningen tog totalt 9,5 timmar. Så det gick verkligen super! :)

Helsingfors flygplats

Förväntansfulla tjejer på arlanda...

Peter varvar ner med en öl efter en stressig förmiddag :)

Jag och Tilda.

Saga upptäcker att hennes prinsessa på smartiesröret kan snurra om man trycker på en knapp!

Tjejerna spanar in flygplan på arlanda

Här är vi uppe i luften, det gick så snabbt så vi han knappt få i oss smörgåsen vi fick innan vi skulle fälla upp bordet och gå ner för landning i helsingfors.

Äntligen på väg! Nu är vi på helsingfors flygplats och väntar på planet som ska ta oss till bangkok. Planet går tio i elva. Så det är några timmar kvar att slå ihjäl. Vi har precis ätit middag här. Jag åt pasta med kyckling och pesto och de andra åt hamburgare. Mer än hälften av maten är kvar, gigantiska portioner!
Barnen testar oss till max just nu. Lyssnar inte, vägrar äta och lever rövare. Vad har vi gett oss in på, middag ute i 3,5 veckor. Hjälp!

Läskigt

Läste just på aftonbladet om en svenska som dödats av en kubmanet nydligen då hon badade på Langkawi i Malaysia. Langkawi ligger bara 30 minuter med båt från Koh lipe dit vi planerat åka den sista veckan på vår resa i södra thailand. Så nu blir man ju liiiiite små skraj för att bada där...

Artikeln finns att läsa här