Drömresort i Indonesien

Till Misool eco resort skulle man ju inte tacka nej till att åka! Drömmer mig bort...

Nästa resa bokad!

Den 30 Maj åker jag, Saga, Tilda och min syster plus hennes två döttrar till Sunwing resort Kallithea på Rhodos.
En veckas sol och bad med all inclusive och barnklubb. Behöver jag säga att jag lääängtar! :)

Hemma igen!

Ja nu är vi alltså hemma i kalla sverige igen. Vi har haft 3,5 underbara veckor i thailand som vi kommer minnas resten av livet och kan se tillbaka på i den här bloggen. Jag har aldrig tidigare haft en så väldokumenterad semester. Men jag är väldigt glad över att kunna se tillbaka på det vi har gjort och kunna läsa det jag skrivit just då det hände. I vanliga fall så flyter dagarna på en semester oftast ihop i en klump och man minns inte riktigt vad man gjorde. Men nu så vet vi vad vi gjorde i thailand 2010!

Jag har medvetet inte svarat på era kommentarer då vi var borta för att jag inte ville tillbringa mer tid än nödvändigt framför datorn. Men nu tänkte jag samanställa de frågor ni ställt och om ni har fler frågor så kan ni lämna den här i kommentarsfältet så ska jag försöka svara så gott jag kan :)

Tack för alla era fina kommentatrer och för att ni ville hänga med oss till thailand!

Jag vet inte vart vi reser nästa gång, inget är bokat men då kommer jag skriva här igen.

/Vicky

Bangkok

Bangkok var en häftig stad. Vi bodde på ett femstjärnigt hotell med bara sviter. Lyxigt värre! Nej men när vi bokade våra flygstolar via supersavertravel så ingick det två hotellnätter i priset och det hotellet vi valde var detta. Ett bra val! Vi bodde på 14:e våningen och det räckte gott och väl, fick nästan svindel när jag gick ut på balkongen. Totalt hade totellet 34 våningar(!)

Första dagen då vi kom fram så gick vi ut och åt och gick på nattmarknad. Det räckte för oss efter en lång resdag bakom oss.

Peter och Saga på nattmarknad

Sen tog vi en trehjulig tuktuk tillbaka till hotellet, galna som vi var!

Både jag och Peter var riktigt skraja i bangkoks stressiga trafik, vad tänkte vi med? Men barnen gillade det!

Efter tre timmar på Siam ocean world så gick vi vidare till jättevaruhuset MBK. De första tre våningarna gick helt ok. Men sen blev det gnälligt de tre sista våningarna. Barnen var trötta och orkade inte gå mer. Så dessa tre sista våningar och ett snabbt besök på varuhuset Siam Peragon och Baiyoke sky blev rätt plågsamma för oss alla fyra. Skulle jag åka till en storstad igen med småbarn så skulle jag inte göra som vi gjorde. Jag skulle sett till att ha fler dagar på oss och inte stressa runt som vi gjorde när barnen inte orkade mer. Dagen avslutades med att Peter blev magsjuk (troligtvis av en big mac han åt till lunch tidigare under dagen) och låg sedan hela natten på toan. Stackarn :( Men som tur var så mådde han bättre igår då vi flög hem. Det hade ju inte varit någon höjdare att vara magsjuk på flyget.

Saga (och Tilda) har fått nya skor, birkenstock kopior för 150 bath! Ca 33 kr :)

I ett försök att få barnen på bättre humör köpte vi en varsin såpbubbel pistol utanför Baiyoke sky. Det gick sådär...

Siam ocean world - Bangkok

Så lämnade vi vackra Koh lipe och Robban och Elin för stressiga storstaden Bangkok. En gigantisk stad med galen trafik. Det är så mycket bilar så man tror knappt det är sant. Vi hade en och en halv dag i bangkok, vilket var på tok för lite. Vi han inte alls med de vi hade velat. Men med två småbarn utan vagn så ska man nog vara nöjd ändå. Det som barnen uppskattade mest var besöket på Siam ocean world. Ett gigantiskt akvarie med hur mycket fisk som helst och hajmatning två ggr om dagen. Rekommenderas om ni har vägarna förbi bangkok!

Tilda på väg ner till Siam ocea world

Saga och tilda tittar på jättespindel krabbor

Muränor

Nemo :)

Gigantisk arapaima, minst 150 kg!

Sen tog vi lite fish spa igen hela familjen

Häftiga akvarier

Jag och Tilda

Jag och Saga kollar på hajarna

och slutligen Saga och Tilda i ett hajgap :)

Sunrise beach - Koh lipe

En av de större stränderna på lipe är sunrise beach. En superfin strand. Går man som vi gjorde dit genom att passera Mountain resort så får man se en del av stranden från en grym utsiktsplats i restortens restaurang. Något av det vackraste jag sett!

Underbar utsikt!

Lunch på restauangen med den grymma utsikten bakom oss.

La familia!

Snorkel tur - 4 islands

En dag på lipe så bokade vi in en snorkeltur med longtailbåt. Vi skulle åka runt till fyra öar i närheten av koh lipe. Men tyvärr så fick jag UVI den dagen vi skulle åka så jag och Tilda (som inte är så förtjust i att åka båt) stannade kvar på hotellet. Men resten av gänget drog iväg och snorklade. Det hade tydligen inte varit någon wow upplevelse, men det var bra för barnen att komma ifrån varandra lite...

Saga och Peter snorklar bland massor av fiskar

Robban, Saga och Elin.

Saga matar fiskarna med banan

Thai ballon

En kväll skickade vi upp en ballong. En slags rislykta man tänder på nertill och skickar iväg upp i luften med hjälp av värmen som fylls i ballongen. En vacker gest som många gör kvällstid på stränderna i thailand. Då den flyger iväg ska man önska sig något :)

Sanom beach - Koh lipe

Vår absoluta favvo strand på lipe var Sanom beach. Det är en liten och näst intill folktom strand med hängmattor, en liten restaurang och super snorkling precis utanför stranden. Här tillbringade vi flera dagar och skulle vi åka till lipe igen skulle vi nog bo i en av det mycket enkla bungalowsen som fanns på denna strand. Att ta sig till denna strand var lite halv läbbigt på fallfärdiga bambubroar ovanför klippor och vatten. Men det var helt klart mödan värt! :) En av dagarna då vi var på denna strand så snorklade Peter med sting rockor, så klart på lite avstånd då det kan vara farliga. SÅ COOLT! Tänk om  vår undervattenskamer inte hade pajat, vilka bilder man hade kunnat ta...

Peter står på stranden bredvid stenbummlingarna som leder till bambubroarna

Saga på väg till Sanom beach

Saga

Här kommer Peter...

Här har vi Sanom Beach!

Jag ligger i världens skönaste hängmatta och läser...

...med en utsikt som heter duga!

Den lilla och mycket spartanska restaurangen skymtar bakom träden :)

Peter sitter på en rosa kanot ute i det turkosa vattnet

Tilda har hittat skugga och roar sig med att rita lite...

Barnen älskade hängmattorna, här blir dem gungade av pappa...

Robban i full färd med att bygga sandslott :)

Saga och Elin

Tilda har tagit sig en tupplur i hängmattan, skön stil!

Glad Saga!

Fire show - Koh lipe

På kvällarna när det blivit mörkt så är det många barer som har fire show´s på stranden. Riktigt häftigt att se och att fota :)

Här sitter vi på marken i en strandbar med thaimattor :)

Fire show!

Elin, Robban, Saga, Tilda och Peter

Framför oss så lastades det av varor från en båt, det går åt mycket öl, vatten och ris här ;)

Sita beach resort & spa - Koh lipe

De resterande fem dagarna av vår vecka på lipe bodde vi på Sita beach resort & spa. Ett ganska nybyggt hotell som ska vara det lyxigaste på ön. Det enda som har pool och är fyrstjärnigt. Fint hotell men vi var inte så himla nöjda. Vi hade nämligen en djungel på rummet och jag skojar inte. Mitt i vårt hotellrum mellan hallen/toaletten och sovrummet hade vi en regnskogsträdgård med öppet tak. Och från det här"djungelrummet" (som vi kallade det) kom det hur mycket småkryp som helst. Grodor, geckos, tusenfotingar, tusentals med myror, jätte skalbaggar och kackerlackor. Så vi klagade och klagade och visst blev det lite bättre men jag skulle inte åka dit igen. Vi betalde väldigt mycket per natt men trivdes mycket bättre på Varin som vi bodde på de två första nätterna, där vi gav hälften så mycket per natt.

De här fem nätterna bodde vi på Sita med våra vänner Robban och Elin. Som började sin månadslånga semester i Thailand på koh lipe. Jättekul med sällskap tyckte jag och Peter! :)

Utanför hotellet

Poolområdet

Stranden framför hotellet som var riktigt fin

Saga och Tilda

Robban och Elin

Sunset beach - Koh lipe

På Koh lipe finns det tre större stranden och några små. De tre stora stranderna heter Pattaya, sunset och sunrise beach. Alla tre jättefina och mycket olika varandra. Här är vi på sunset beach på en supermysig bar och kollar på solnedgången :)

Peter handlar dricka i baren

Jag med en iskall Singha och en sol som är på väg ned...

"Boom boom bar" sedd från stranden

Peter mellan palmerna

Solen på väg ner bakom molnen

Walkingstreet - Koh lipe

Genom ön finns det en gågata med lite affärer som minimarkets, klädbutiker, internetcafer, massagesalonger, dykshoppar, bokningsagenter och restauranger. Så även fast ön är ganska liten kan man hitta en hel del här. På lipe finns det inga riktiga vägar och inga bilar. Det som finns är den här cementgatan, småstigar kors och tvärs över ön och moppar.

Ingången till gågatan set från stranden

Peter beställer banan och choklad pannkaka

MUMS!

Gågatan

Utanför vår favorit restaurang Pooh´s

Varin beach resort - Koh lipe

De två första dagarna bodde vi på Varin beach restort. En bungalowby med över hundra hus. Vi hade en familje bungaow som var helt okey. Den låg hundra meter från stranden och precis intill gågatan där alla affärer och många restauranger finns. Vi trivdes bra på Varin och hade lätt kunnat bo där lite längre. Billigt och bra helt enkelt!

Vår familjebungalow

Stranden precis framför resorten

Pattaya beach - Koh lipe

Båda våra boenden på koh lipe låg på Pattaya beach, den största av stranderna på ön. Där ligger det flesta resortsen, barerna och restaurangerna. Sanden är som potatismjöl och vattnet kristallklart och turkost. Utanför stranden finns korallrev med en massa fiskar man kan snorkla runt bland. Det enda negativa med denna strand skulle väl vara att det är rätt mycket folk och mycket båtar här. Man hade önskat att alla långtailbåtar kunde hålla sig på en sida av stranden istället för att lägga sig precis överallt. Men man kan ju inte få allt :)

Saga och Tilda badar...

Pattaya beach sett från bambubroarna som leder till Sanom beach

En av alla långtailbåtar

Fruit shake meny

Peter och Saga

Saga svalkar sig med en Orange shake

Här ska vi äta middag på stranden, kan man ha bättre utsikt!

Robban och Elin

Pattaya beach

Saga snorklar vid strandkanten :)

Peter och Tilda silar koraller

Otroligt vatten

Mera långtailbåtar...

Resan till Koh lipe

Resan till koh lipe från koh lanta gick bra. Vi åkte speedboat från Saladan piren, en resa som tog ca 3 timmar. På vägen stannade vi på koh ngai och koh mook där vi släppte av passagerare. Även de två fina öar såg det ut som :)

Här sitter vi i bilen som ska ta oss till speedboaten

Stånd på vägen...

Peter är och anmäler oss att vi har kommit.

Sedan fick vi vänta på att få gå ombord...

Vår speedboat är den stora med den spetsiga fören.

Barnen somnade på båten :)

Trögt...

Vi lever och har det toppen här på koh lipe. Det är bara det att internetuppkopplingen suger. Det är därför det inte blivit några inlägg. Så fort man försöker ladda upp bilder så går det antingen så otroligt trögt eller så tappar man den trådlösa uppkopplingen hela tiden. Men imorgon drar vi vidare till Bangkok och där hoppas jag uppkopplingen funkar bättre, så jag kan göra några inlägg om vår härliga vecka på lipe :)