Vaccination

 

Kontaktade Telge vaccination för att kolla ifall vi behöver vaccinera oss något innan vi drar till Filippinerna. Berättade att vi alla fyra redan har två doser havrix, alltså skydd mot hepatit A (gulsot). Men läkaren jag var i kontakt med tyckte att vi även behövde vaccinera oss mot hepatit B (gulsot) och sen någon drickbart vaccin mot kolera. Kollade upp vad kalaset skulle gå på och fick en smärre shock. Vaccinet mot hepatit B tar man tre gånger per person och varje spruta går loss på 420 kr. Alltså totalt 5040 kr. Plus det här drickbara vaccinet mot kolera som man ska ta två gånger per person. Den kostar 225 kr per dos alltså totalt 1800 kr för åtta doser. Så för oss fyra så skulle det landa på 6840 spänn! Svindyrt ju! Så nu jag vet inte hur vi ska göra? Förmodligen ge barnen båda vaccinen men bara ta den mot kolera till oss vuxna. Eller är man dum då kanske? Det är bara det att det känns som väldigt mycket pengar. Hmmm...

Hur skulle du gjort?


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Verkligen svårt att svara på. Jag tror att vi tog nåt kombinationsvaccin mot hepatit A och B. Jag tycker att det är värt att lägga lite pengar på eftersom det gäller länge och skyddar mot ganska tuffa saker.



Drickvaccinet kanske inte är riktigt lika viktigt? Men å andra sidan är den risken kanske lite större... Ännu viktigare att vara lite försiktig när det gäller vatten, mat osv. Svår avvägning. Mycket pengar om man är många.



Hur jag skulle ha gjort? Ja, ärligt så är det ju en ekonomisk fråga. Jag skulle ha tagit alla om jag hade råd. MEN det här med risktänkande är ju också intressant. Kanske är risken egentligen jätteliten? Trafiken kanske är farligare? Kanske oroar vi oss för mycket? Ingen annan kan betsämma åt er.

2010-12-11 @ 18:24:10
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Emmy

Jag skulle absolut tagit Dukoralen. Den tog vi när vi åkte till indien och alltid annars när jag är utomlands blir jag magsjuk lätt. Men i indien kände jag inte av ett endaste dugg. Inte R heller och då åt vi även på små marknader i små skjul osv..



Jag skulle nog ge barnen hepatit B sprutan iallafall. B smittas ju via blod (evt blodtransfusioner vid olyckor) och sexuella kontakter. Så den viktigaste är ju egentligen hepatit A eftersom det är mot det man äter och dricker.



Svårt, men barn är ju känsligare så jag skulle iallafall skydda dem 100%



Men jag skulle aldrig åka utan att ta Dukoral mot kolera. Roligare kan man ha på semestern än att vara magsjuk. Visst kan man bli dålig ändå, men köp probiotika-kapslar på hälsokosten också och påbörja äta innan avresa och under resan för att stärka magbakterierna.



äsch ni har ju koll ;) Ni reser ju så mycket!

2010-12-11 @ 20:16:45
Postat av: Sussi

Hejsan



Följer dina inlägg och det är spännande, vi var på Koh Lipe samtidigt som ni i februari. Era töser är så söta.

Dukoral har vi aldrig tagit när vi åkt (vi har inte varit i Filippinerna utan enbart Thailand). Däremot tyckte jag det vara viktigt att vi hade Hepatit A och B, vi tog Twinrix. Det är skrämmande att det ska vara så dyrt (vi är en familj på 5 vuxna). Skulle något hända och någon skulle behöva blod så känns det bra att tagit sprutan.

Vad skulle det kosta för svensk sjukvård om någon blivit sjuk? Man gör allt för att skydda sig.

Just nu står vi i valet om vi ska boka Filippinerna eller Vietnamn.



Ha en riktigt skön resa och jag ser fram emot inläggen.



Sussi

2010-12-11 @ 21:19:52
Postat av: Maria

Hej!

Har inte varit ute å rest så mycket, iaf inte där man behövt vaccinera sig. Men eftersom det handlar om så pass mkt pengar (som jag förmodar att du heller stoppar i reskassan!) så skulle jag nog ringa flera olika ställen, för å höra vad dom säger... Säger alla samma sak, så kankse man inte har så mkt att välja på. Men jag blir alltid så misstänksam... Får han/hon provision eller?! =0)

Hoppas d löser sig!

2010-12-11 @ 22:53:57
Postat av: Camillasnyahem

Uj, vad svårt. Min kompis jobbar på stället där Dukoral tillverkas och hon har berättat hur viktigt det är så det hade jag absolut tagit. Jag hade nog rådfrågat fler läkare... Samtidigt reser ni ju väldigt mycket så utslaget på alla resor är det kanske inte så dyrt, om vaccinet håller i sig länge vill säga. Usch vad svårt! Hoppas ni kommer på vad ni ska göra!

2010-12-11 @ 23:14:13
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: Ullis

Ni som reser väldigt mycket ska väl ta allt. Hepatit B räcker ju länge sen så då har ni ju alla det om det blir längre resor framöver. Kram

2010-12-12 @ 14:38:19
Postat av: Anna

hej Vicky !

Jag skulle gjort som d tänker....ge barnen FULL (förutom Dukoral) för den är onödig tycker jag. Tänk på vad ni stoppar i er...ni är ju "resvana" ;).

Ta mot kolera ni vuxna.

Kram

A

2010-12-15 @ 14:35:14
Postat av: Hanna

Jag kan ju säga som så hära Dukoralen har aldrig hjälpt oss vilket jag inte kommer ta den hära gången vi flyger till thailand heller.!

Jag tycker att dem sprutor ni har tagit innan måste hjälpa! Ibland känns det lite som dem har provis för dem sprutorna jag har själv ringt runt nu när vi ska åka iväg o vår lille w behöver sprutor men dem säger så olika så man blir inte klok på det! ;( kram

2010-12-15 @ 22:21:44
URL: http://varatpyre.blogg.se/
Postat av: Liv

Hej! jag undrar om du vill maila mig? Jag o familj, man o barn 2 o 4 år ska åka till malaysia och koh lipe i januari. Jag skulle vilja fråga dig om koh lipe?

2010-12-18 @ 18:30:01
Postat av: Helena

Skulle inte tveka, ALLA i min familj är skyddade mot Hepatit A+B, OM olyckan skulle vara framme skulle inte jag vilja ha vård av något slag utomlands utan ett fullgått hepatit skydd, och dyrt beror ju på hur man ser det, trots allt är det ju ett livslångt skydd ni får. Ni kan ju välja att ta de två första sprutorna innan ni åker och har då ett fullgått skydd och kan sedan fylla på med den tredje några månader efter att ni kommer hem för att få ett livslångt skydd men ändå sprida ut kostnaden lite.

Dukoralet är ju däremot ett "lyxvaccin" och om det var ekonomin som styrde skulle jag nog avstå från det...

2010-12-20 @ 03:56:09
Postat av: Anonym

varför är ni så sent ute???



twinrix (hepatit A & B) ska ju tas med intervall upp till 6 mån så då hinner ingen av er bli klara med hepatit B innan resan...



skulle räkna med dessa kostnader och go all in

inte fan vill man bli sjuk



nä här har vi twinrix & TBE för hemmabruk och sedan "fyller" vi på med kolera och annat när vi behöver och detta är medräknat i resekassa



kolla dock runt till andra som vaccinerar det kan skilja stort i priser men skynda om ni skall bli klara innan avresa

2010-12-27 @ 12:54:22
Postat av: Linda

Svårt det där, jag har bara tagit hepatit A (var väl snål... ;o)

När kollegor skulle åka till Indien på jobb tyckte vår företagshälsovård det var onödigt att ta Dukoralet så de skippad det. Som sagt, ni är ju resvana. Hur gör ert ressällskap?

2010-12-28 @ 13:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0