Så gjorde vi med vaccinet.

 


Bad er om råd för några veckor sedan om hur vi skulle göra med vaccin inför resan till Filippinerna. Tack snälla ni för era svar och råd! ♥ Vi beslutade oss i alla fall till slut för att ta hepatit B hela familjen. Kollade upp lite priser och upptäckte att det skulle bli 1500 kr billigare om vi tog de 12 sprutorna på Wasa vaccination som ligger vid Hötorget, än i Södertälje där vi hade tänkt från början. Så för ca två veckor sedan tog vi den första sprutan. Den andra ska tas en månad efter den första och den tredje ska tas när vi kommer hem igen, senast 6 månader efter den andra. Ducoralen hoppar vi helt. Sköterskan som vaccinerade oss berättade att den endast skyddar upp till 25% mot turistdiareé. Sen finns det en massa andra magbakterier den inte skyddar mot. Så hon tyckte inte det var så livsnödvändigt att ta när skyddet är så pass lågt. De 2000 kronorna lägger vi på något roligare istället ;)

För er som undrar varför vi inte tagit hepatit B tidigare så kan jag berätta att ingen tidigare har rekommenderat det till oss. När vi vaccinerade oss inför vår första resa till Malaysia för 9 år sedan så var det inte tal om hepatit B. Det var bara A man skulle vaccinera sig mot och när vi började resa till thailand för 3 år sedan med barnen så var det också bara hepatit A de tyckte vi skulle vaccinera barnen mot. Men på senare år så har jag förstått att man rekommenderar twinrix (alltså både A+B) till alla. Jättebra tycker jag! Synd bara att det inte var så när vi började vaccinera oss, för då hade vi ju gjort det här för länge sen.

 

Såg på min lilla nedräknare här uppe i det högra hörnet att det bara är en och en halv månad kvar nu tills vi åker. Tiden har gått så fort nu när det har varit jul så dagarna bara försvann upp i rök i all julstress. Inte mig emot iof sig! ;D


Kommentarer
Postat av: emelie

Hej!

Vilken otroligt härlig resedagbok!

Fann den via reseguiden och har nu tittat igenom alla dina inlägg från thailandsresan. Är sjäkv mitt uppe planerandet av min thailandsresa i mars. Funderar på att åka till Koh Lipe och såg att ni åkte speedboat dit från koh lanta, men hur tog ni er därifrån? Samma sätt som ni tog er dit? Tacksam för svar!!

MVH Emelie

2010-12-28 @ 21:13:25
Postat av: Sussi

Bra att ni tog Hepatit B vaccinet hela familjen. Dukoral har vi inte vi heller tagitl den enda som blivit sjuk är jag och jag var magsjuk ett dygn. Jag ser fra emot nya inlägg från er resa. Ha det så bra

Kram

2010-12-28 @ 22:28:08
Postat av: Vicky

Emelie: Vad kul att hör att du gillar min resedagbok! När vi skulle åka från Koh lipe så tog vi en speedboat till Pak bara, därifrån en taxi till Hat yai (flygplats) och sen flög vi vidare till Bangkok :)

2010-12-29 @ 11:40:21
URL: http://vickysresedagbok.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej! Jag tänkte passa på att önska gott nytt år och tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd, vad som hänt i bloggvärlden under året osv.. Ha en trevlig dag!

2011-01-02 @ 14:47:58
URL: http://wordsbyme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0